8-12 VUOTTA
Pelaaja on iloinen ja positiivinen, spontaanin innostunut lapsi. Hän osallistuu mielellään harjoituksiin yhdessä toisten kanssa. Pelaajien pitkäjänteisyys vaihtelee. Osa pelaajista kuuntelee ja keskittyy paremmin, osalla on orientoitumisen kanssa haasteita, jolloin valmentajan tulee ymmärtää yksilöllisyyttä. Pelaajat oppivat ottamaan ohjeita vastaan ja korjaamaan suoritusta valmentajan ohjeistuksen mukaisesti. Negatiivinen palaute syventää epäonnistumisen tunnetta, joten vain kannustava ja korjaava palaute vie kehitystä eteenpäin.
Joukkuepelaaminen ja yhteenkuuluvuuden tunne kehittyvät iän ja kokemuksen myötä. Pelaaja on vahvasti riippuvainen vanhemman tuesta eri muodoissa. Pelaajan aikakäsitys on suppea, hän pelaa ja elää tässä-ja-nyt. Motivaatio tulee enemmän voittamisesta kuin omasta pelaajakehityksestä. Vuorovaikutus on hyvin spontaania ja tunnepitoista iloineen ja suruineen, pelaajan oman persoonan mukaisesti. Pelaajan itsesäätely voi olla vaikeaa, jolloin he kaipaavat tukea ja lohdutusta pettymysten ja epäonnistumisten keskellä.
Pelaaja:
13-16 VUOTTA
Pelaaja on kehitysvaiheessa oleva nuori. Pelaajien fyysisten ja psyykkisten ominaisuuksien suuret erot asettavat valmennukselle yksilöllisiä haasteita. Puberteettivaihe aiheuttaa osassa pelaajista turvattomuuden tunnetta, jolloin pelaaja voi hetkittäin olla epävarma, uhmakas, vihainen itselleen ja toisille, pettymykseen ja epäonnistumiseen vahvasti reagoiva sekä valmentajan tai muun auktoriteetin kyseenalaistava. Tällöin valmentajan vuorovaikutustaidot joutuvat koetukselle.
Kasvun ja kehityksen myötä minäkuva, itsetuntemus ja itseluottamus sekä yhteenkuuluvuuden tunne vahvistuvat. Pelaaja ottaa henkilökohtaista vastuuta itsestään, tavoitteistaan, harjoittelusta ym. harrastukseen liittyvistä rutiineista. Motivaatio rakentuu ymmärrykseen omista kehitys- ja menestymismahdollisuuksista. Pelaaja osaa ilmaista tarpeitaan ja tunteitaan erityisesti aikuiselle ja odottaa yksilöllistä kohtelua. Ikätovereiden kanssa vitsailu ja keljuilu sekä itsensä korostaminen kuuluvat vielä vahvasti vuorovaikutukseen. Epävarmuuden tunne ja jännittäminen sekä muut tulosurheilun tunne-elementit ohjaavat yksilöllistä pelisuoritusta. Turvallisuuden tunteen korostaminen sekä kasvuun, kehitykseen ja onnistuneen suorituksen arviointiin liittyvä palaute liian voittamiskeskeisen harjoittelun ja pelaamisen sijaan on parasta ikäluokan pelaajakehitykselle.
Pelaaja:
17-20 VUOTTA
Pelaaja on itsenäinen ja aikuismainen, mutta henkisesti yhä kehitysvaiheessa. Pelaaja tunnistaa omia yksilöllisiä taipumuksiaan ja on innostunut kehittämään niitä valmentajan myötävaikutuksella. Hän tunnistaa henkisten voimavarojen merkityksen sekä omassa kehityksessä että joukkueen menestyksessä.
Tavoitteellisuus, joukkuehenki ja onnistuneet suoritukset muodostavat ison osan pelaajan ulkoista motivaatiota. Pelaaja on oppinut häviämään, jolloin ymmärtää tulosurheilun realiteetteja yhä paremmin eikä pelkää virheitä. Valmentajan tehtävä on tukea yksilön kehitystä osana joukkuetta. Keskittyminen yhdessä tai yksin, mielikuvien käyttö ja yhteiset tunnelataukset antavat pelaajalle itsevarmuutta omien suoritusten maksimoimiseksi.
Sisäisesti motivoitunut, harrastuksensa ja kehityksensä mielekkääksi kokeva pelaaja:
Pelaaja: